#Да ограничим потреблението на комунални услуги, да следим промоции, да купуваме на намаления и пр. Никое от това няма да помогне да управляваме по-добре разходите си, ако не се вгледаме в същината на процесите по управлението на нашия бюджет. Просто ще заменим един спестен разход с друг.
Тук сме събрали някои (далеч не изчерпателни) теми, върху които можем да помислим, ако търсим да подобрим структурата на разходите на домакинството и да сме по-дисциплинирани в спестяванията и инвестициите си:
Плащайте първо на себе си
Това означава да заделим средствата за дългосрочно спестяване и инвестиции преди всичко останало. Много често е тъкмо обратното - както правят децата, в касичката влиза това, което не сме изхарчили накрая. Но "накрая" доста често балансът е занулен, без дори да знаем как точно.
"Плащай първо на себе си" поставя бъдещите ни цели пред текущите разходи на настоящето и променя гледната точка върху месечния ни доход. Един от най-лесните и работещи бюджетни хакове в тази насока е автоматизирането на процеса по спестяване и инвестиции. Вместо активно да трябва всеки месец да определяте и насочвате дадена сума към своята спестовна сметка, заложете това теглене да се случва автоматично директно в деня след заплата - с течение на времето дори няма да забележите, че тази сума ви липсва в месечния бюджет.
Разделете парите си за спестовни цели от тези за ежедневни разходи
Дръжте спестяванията си на сигурно място - далеч от себе си. Колкото и на шега казано, в това има сериозна доза истина. И тя е, че ако сумата, която сме заделили за спестяванията си, стои на разположение в разплащателната ни сметка или в портфейла ни, с голяма доза вероятност ще се появи някаква супер важна, много изгодна, спешна и т.н. покупка, която ще провали добрите ни намерения да планираме бъдещето си.
Независимо дали сте подвластни на импулсивното пазаруване или успявате да се придържате към месечния си бюджетен график, отделете парите за спестяване или тези, които събирате за дадена инвестиция, в отделна сметка. Направете трудно черпенето от този ресурс, за да сте сигурни, че наистина ще прибегнете до него, само при необходимост - например, към тази сметка може да няма карта или онлайн банкиране, може да направите общ акаунт с половинката си и тегленето да е само със съгласието и на двамата и т.н.
Контролирайте структурата на разходите си
Въпросът не е само колко харчим, но и за какво. Моделът на разпределение по пликове (envelope budgeting) позволява предварително да имаме поглед и контрол над разходите си, като сами определяме средствата, които искаме да насочим по отделни категории. Разделянето на пликове помага да направим известно разграничение между нужди и желания в ежедневното си потребителско поведение и по-ясно да видим къде можем да търсим ограничение, когато това се налага. Правилото 50-30-20 е друг метод, който може да използвате за структурирането на своя бюджет.
Колкото и досадно да звучи стриктното следене на ежедневните разходи, ако търсите оптимизация и добро планиране, обмислите използването на различни приложения за семейно бюджетиране.
Анализирайте разходите за храна
Средно около 30% от месечните разходи на едно домакинство са за хранителни продукти и хранене. Едно от големите пера в бюджета, което може да бъде оптимизирано с по-стриктно следене и добро планиране.
- Планирайте седмично меню. Предварителното планиране на седмично меню е чудесен начин за пестене на време и пари. Това дава по-добра представа за необходимите покупки и намалява случаите на изхвърляне на неизползвани и застояли продукти. Планираното меню ни помага по-добре да оползотворим наличните съставки, да изградим балансиран режим, а и да се храним по-здравословно, защото ограничава импулсивните бързи прихапвания навън. Предварителният план помага и по-добре да организираме времето си, така че да намалим поръчките на храна за вкъщи "в последния момент", защото хладилникът е празен или нямаме никаква идея за вечерята.
- Пазарувайте винаги с предварителен списък. Стремете се към сезонно хранене, съобразено с предложенията на пазара, за да имате по-добри оферти за свежите продукти. Планирайте така пазаруването, че веднъж седмично с предварително подготвен списък да може да набавите всичко необходимо. Това не само спестява време, но и намалявате риска от случайни разходи. Списъкът от своя страна ограничава импулсивните решения в магазина и ни държи в рамките на бюджета.
Бъдете подготвени за неочаквани разходи
Винаги идва момент, в който смятаме, че сме планирали всичко идеално, но животът ни поднася изненада - спешен ремонт на дома, авария на колата, здравословен проблем... Не можем да предвидим всичко, но можем да се подготвим, поне финансово, за неочаквани събития.
Аварийният фонд са средства, които семейството заделя постепенно и съхранява на разположение за спешни или непредвидени ситуации, които не могат да бъдат обслужени финансово от текущите ни доходи. Няма универсална рецепта колко да са тези средства, но експертите съветват да се стремим заделеното като авариен фонд да покрива разходите на домакинството за период от 3-6 месеца.
Застрахователните продукти са друг "щит", който успешно можем да използваме за такива ситуации.
Планирайте напред големите разходи
Празнуване на рожден ден или друг семеен повод, лятна или зимна почивка, разходи за подаръци по Коледа, годишен данък, обслужване на автомобила... Често се сещаме за тях едва щом наближат и се опитваме да ги покрием от текущия бюджет. А тези разходи, макар и с по-малка регулярност, обикновено са сериозно перо от месечния ни доход. Освен това са предвидими, което означава, че няма причина да отлагаме планирането им.
Спестяванията и аварийният ни фонд не бива да се превръщат в буфер за подобни разходи, защото те нито са спешни и непредвидими, нито имат нещо общо с дългосрочните ни финансови цели. Много по-леко за бюджета ни е, ако целогодишно заложим малки суми, които да трупаме за тези неща. Например, ако знаете ориентировъчно своя бюджет за лятната почивка, може да разделите тази сума на 12 и да се стремите всеки месец да заделяте за това.
Управлявайте импулсивните покупки
Ще се изненадате каква голяма част от месечните разходи на повечето хора отиват за непланираните или импулсивни покупки. Изготвянето на списъци за седмичното пазаруване е добра идея да се ограничи това, но ето още няколко предложения:
- Планирайте гардероба си. Подобно на списъка за хранителните продукти, опитайте по-структурирано да подходите и към пазаруването на дрехи и обувки. На първо място, фиксирайте бюджет за това и се придържайте към него. Когато дойде момент за обновяване за новия сезон, прегледайте и извадете всичко старо, разпределете дрехите, обувките и аксесоарите, които бихте продължили да носите, онези, които са подходящи за продажба или подаряване, тези, които бихте изхвърлили. Направете списък на нещата, които ви трябват по типове и цветове, така че да може да създадете разнообразен, но и добре комбиниращ се микс от стари и нови дрехи и обувки.
- Следвайте правилото за 24 часа отлагане. Това е много полезен навик за импулсивните покупки. "Да преспим с идеята" - ако все още ни се струва добро решение, имаме зелена светлина да направим този разход. Но доста често отлагането ни помага да погледнем по трезво както на покупката, така и на бюджета си и да се откажем или потърсим по-добри алтернативи. Когато пазарувате онлайн, удобна възможност е да оставите напълнената количка да отлежава ден-два.
- Определете лимит на разход, над който трябва да се консултирате с партньора или семейството. Звучи ограничаващо и детинско, но доста често работи като добра спирачка пред импулсивни покупки, за които след това съжаляваме. Изберете заедно с партньора си, приятел или член на семейството, сумата, над която и двете страни имате разбирането, че ще се допитвате един друг и ще бъдете будната съвест на другия. Самата идея за необходимостта от предварително одобрение ще намали още в зародиш някои разходи.
Поставяйте си предизвикателства за спестяване
Геймификацията на процеса по спестяване много помага в това да сме мотивирани и постоянни. Може да въвлечете и партньора или приятел, за да имате още по-добър стимул, наблюдавайки се и състезавайки се един с друг. Предизвикателствата могат да бъдат свързани със заделяне на определена малка сума на дневна, седмична или месечна база, с ограничаване на определен тип разход за известно време (нещо като финансова диета), организиране на No-spend day и пр.
Ограничете абонаментите
Забелязали ли сте, че все повече компании и услуги преминават към абонаментен модел? Това не е случайно, тъй като в борбата за сърцето на потребителя задържането и лоялността са най-трудно постижими. Време е да разгледате извлечението на кредитната си карта и да идентифицирате всички малки сумички, които всеки месец излизат за приложения, бюлетини, курсове и какво ли не, без дори да забележите и без да помните за това. Запазете само онези услуги, които наистина ползвате редовно и от които имате нужда.
Следвайте хора в социалните медии, които насърчават добрите финансови навици
В социалните мрежи сме залети от реклами на продукти и услуги и препоръки от инфлуенсъри. Всички с една основна мисия - да харчим повече. Потърсете интересни експерти и лидери, които насърчават обратното и дават ценни съвети как да имаме контрол върху парите и бюджета си и да разбираме истинската стойност на нещата.