#Храната има най-голям дял в разходите на едно домакинство. По данни на Националния статистически институт за второто тримесечие на 2023 г. за храна и безалкохолни напитки отделяме 31% от месечните си разходи, следвани от разходите за жилище (средно 16.4%), за данъци и социални осигуровки (14.7%) и транспорт и съобщения (11.6%).

Преди време в #СемейниФинанси коментирахме някои идеи как да подобрим структурата на семейните разходи. Днес ще се спрем на някои безполезни харчове, които правим често без да осъзнаваме и които незабележимо отнемат ценен ресурс, без да спомагат за качеството ни на живот.

Разбира се, класификацията полезно-безполезно е много условна и зависи от нашия начин на живот, поведение и навици. Изброените тук примери, дори и да не са приложими за всеки индивидуално, могат да са добра отправна точка да разгледаме своето банково извлечение и структура на потреблението. За да сме сигурни, че начинът, по който харчим ресурсите си, отговаря на нашите приоритети.

Изхвърлянето на храна. Храната, заемайки близо ⅓ от месечните ни разходи, съвсем естествено често води и до най-големия процент брак. Пазаруването с ясен план и списък до голяма степен помага да ограничим подобни "щети". А изготвянето на седмичен план за храненето ни спасява и от спешни поръчки на храна за вкъщи и бързи прибежки до близкия магазин в последния момент - покупки, които обикновено са с много по-висока надценка от традиционното ни пазаруване.

Често хранене навън. В продължение на предходната точка, честото хранене в ресторанти и поръчване на храна за вкъщи може бързо да натрупа значителна сметка. Ако усещате, че тези ваши разходи надхвърлят възможностите на бюджета ви, обмислете поставянето на лимит за месеца и планирайте по-добре храненията си. Същото важи и за бързите снаксове или кафета навън - обикновено това са продукти с много висока надценка и без особена добавена стойност, сравнено с опциите за домашно приготвяне.

Импулсивни покупки. Всички сме били подвластни на подобни импулси, особено за модни дрехи и аксесоари. А неспирният маркетингов шум, промо кодовете от инфлуенсъри и сезонните кампании никак не ни помагат да озаптим консуматорския си хъс. Разгледайте разходите си през последните 3-4 месеца и искрено пред себе си отбележете кои са импулсивните покупки, за които после сте съжалявали или които стоки после не сте използвали изобщо.

Излишни абонаменти. Абонаментът е начинът, по който брандовете си осигуряват дългосрочен и предвидим поток от приходи. Ето защо приложения, списания, стрийминг платформи, доставчици на услуги и пр. се надпреварват да ни предлагат изгодни условия при обвързване с план. Не са редки случаите, в които се абонираме за използването на дадено приложение или онлайн услуга и после дори забравяме, а малките месечни суми по кредитната карта са едва забележими на фона на общото потребление. Нуждаете ли се от всички приложения на мобилния си телефон? Използвате ли пълноценно платените услуги и има ли безплатни алтернативи за същото съдържание?

Модни тенденции. Да бъдем честни, живеем в консуматорско общество и сме залети от вещи, които никога не влизат в употреба... Харченето на пари за дрехи и аксесоари "защото са модерни", без оглед на необходимостта и приложението им в гардероба ни, често води до излишни разходи за стоки с много кратък срок на употреба. Разбира се, макар някои от тези разходи да се считат за "безполезни" от финансова гледна точка, личното удоволствие и щастие също имат значение. Балансирането между нужди и желания би ни дало оптималното разпределение на бюджета.

Разпродажби и специални оферти. Не са редки случаите, в които купуваме нещо, просто защото е намалено. Пестим ли пари по този начин? Да, ако дадената стока така или иначе е в нашия списък за пазаруване и е полезна за ежедневието ни. И не, ако просто се поддаваме на психологията на червения етикет. Всъщност губим пари, когато купуваме безполезни неща, само защото вярваме, че са евтини.

Неизползвано членство за фитнес. Плащаме абонамента си с най-добри намерения - това да ни дисциплинира за честотата на тренировките. Ако обаче въпреки подобен "финансов стимул" членството пак остава рядко използвано, може би е време да открием други източници на мотивация.

Банкови разходи. Макар и дребни в абсолютна стойност, транзакционните разходи по банкови услуги са нещо, което лесно може да бъде оптимизирано - с използването на различни финансови решения за ежедневни транзакции и добър баланс между кешови и картови услуги.

Разходи по доставка. Електронната търговия все повече навлиза в ежедневието ни. Покрай удобството на доставката у дома обаче е необходимо да имаме предвид как цената за транспортната услуга се съпоставя със стойността на продукта.