#Парк, семейства, разходки… Деца се гонят на воля. Стреснат родител сграбчва детето: “Идвай тук, тротинетка се задава!“. От около две години с масовото навлизане на електрическите тротинетки ситуацията в парковете на големите градове е точно такава. По-конкретно: родителят въобще нe пуска децата свободно из алеите, постоянно е нащрек. Така е и в пешеходните зони, площадите... Тротинетките фучат, влизайки в пространства за детски игри и на пешеходци. Зачестяват инцидентите.

Не искам да бъда разбран неправилно. На споделеното ползване, тротинетки и скутери принадлежи бъдещето. Те са удобни, екологични, все по-предпочитани. Опасности за пешеходци и деца създават и велосипедите. С тях сме свикнали, вероятно просто трябва и с тротинетките.

Но и да свикнем, пак ще е отнета свобода. Стеснена.

С всичко това искам да кажа, че когато се решават тези проблеми, трябва да се имат предвид все по-големите ограничения за хората, които ползват за придвижване двата си крака. Или просто си стоят на алея безцелно на тях. Точно затова в момента в различни градове се дискутират ограничения за тротинетките. Управите обмислят забрана за паркове, алеи, площади, пешеходни улици, както и да могат да се движат единствено по точно определени маршрути. Страстите предстоят. И най-вероятно защитниците на тротинетките ще ползват екологичен мотив - колкото по-лесно и повече се придвижват хората с тях, толкова по-малко ще са вредните емисии; ще се пести от трафик и т.н. Но това е истина отчасти. 

Екомотивът издиша, след като всичко е за сметка на пешеходци, разходки и възможността децата да тичат спокойно подир гълъбите.

Наскоро видях електрическа тротинетка по писта из спортен комплекс. Трудно мога да си представя спортната полза за човека, който я караше. Бегачите и велосипедистите, на които той пречеше, също не видяха. Мотивът "здраво тяло" (стимулиране на здравето) също издиша, ако на някой му хрумне да го ползва.

Накратко: тротинетките носят ползи, но и вреди, липсва нещо специално, с което да бъдат привилегировани.

Заради всичко това решението е: движение само по велоалеи; ако се налага през пешеходни пространства, единствено по точно указани ивици от тях, маркирани; и, разбира се, включване в редовното пътно движение с всички задължителни атрибути и правила - каска, светлини, скорост, сигнали при завиване... Съответно следва да има и солени глоби за пешеходци, които навлизат в непозволени за тях зони.

Понякога има и такива сцени - захвърлена тротинетка във фонтаните пред НДК.

Снимка: Булфото

Всичко това ще породи други проблеми, не е лесно да се случи. 

Няма как да е иначе, след като пътищната система у нас не е проектирана за тротинетки. Където и да се движат, това ще повлече рискове съответно за шофьори, пешеходци, велосипедисти. Има проблем и с регистрацията им като МПС. През 2020 г. парламентът гласува правила за движение по пътищата на тротинетки, но законовата празнина остана. За спазването на нормите да не говорим... Но така или иначе нещата трябва да се уредят, защото неизбежно ще расте използването на тротинетки. А успоредно с това най-накрая в България трябва да се разбере, че градските нововъведения не бива да бъдат за сметка на спокойствието и свободата на пешеходците.

След като паркирани коли, подстъпи към гаражи и директно сгради отнеха тротоарите, сега и тротинетките. Докога?

Стои и чака в пешеходна зона, за да бъде подкарана.

Снимка: Диян Иванов

Знам, че е много готино да си пуснеш снимка на тротинетка в мрежите. Тренди е, лайфстайл... И моята позиция вероятно ще се счете като мърморене на консервативен човек. Не е така.

Губят най-вече децата, понеже единствено те не се качват на електрически тротинетки.