#През 2023 г. She`s The ONE празнува малък юбилей - пет години, в които се превърна в традиция за Dir.bg. В поредицата "Ултравиолетови" ще ви представим лични интервюта на онези уникални Жени, оставили своя отпечатък по нашето Съвремие! Те притежават свръхчовешки качества и възприятия, но са останали заземени в процеса на издигането си. Преминали са през обрати и премеждия, но са запазили чисти и ясни гласовете и позициите си. Не им липсва смелост, защото за тях да си жена, е сила, а не слабост. Те са главни героини в невероятни истории за разказване, но онова, което носят в себе си, е най-същественото, невидимо за очите.
В петото интервю от поредицата She`s The ONE 2023: "Ултравиолетови" ще ви представим една Виолета по Верди, която публиката в България обожаваше. Една българка от световната оперна сцена, прочула се като Кралицата на фестивал "Росини". Срещаме се със златното сопрано Дарина Такова близо 17 години след лекарската грешка, която спира певческата ѝ кариера, но нелепият инцидент отключва нови суперсили...!
***
"Всъщност името ми е Даринка Такова. Кръстена съм на баба ми - майката на моя баща, но с времето не знам защо отпадна тази оценка "Ка", както наричаха оценката за качество навремето", смее се оперната прима.
Едва ли някой някога е предполагал, че тази световноизвестна Дива е била срамежливо и притеснително момиченце. Плахо дете, което се крие зад популярните си връстници в часовете по пеене, без необходимото самочувствие.
"Тогава, за голяма радост, в този период на соца, всички родители записваха децата си да учат музика и езици, което беше страхотно, защото нотите ме спъваха. Така майка ми ме заведе на уроци по пиано и солфеж. Попита ме какъв език искам да уча, казах френски и започнах като всички деца."
Произлиза от семейство, в което родителите нямат нищо общо с изкуствата, а с други зони на изява. Казва, че през по-голямата част от живота си майка ѝ е домакиня, която отглежда както дъщеря си, така и внучка си - дъщерята на Дарина Такова и също оперна певица Мила Михова.
"Майка ми - практична и прагматична, дейна жена, която организираше перфектно дома и домакинството. Грижеше се за възпитанието и обучението ми, имайки предвид, че имах и буен период. За нейна голяма радост Мила се оказа добро дете и лесно управляемо, за разлика от мен", смее се Дарина Такова.
"Наистина в предпубертетната възраст започнах да буйствам!", убеждава ме, което е някак трудно за вярване, имайки предвид обноските и изтънчения изказ.
Но оперната прима има своя теория
"Обикновено децата на таланта имат такива проявления, докато не се канализира енергията им в посоката на изява. Някои започват да спортуват и стават шампиони, други се насочват към изкуствата и стават музиканти или художници."
Уроците по музика се превръщат в неин житейски път от 6-годишна възраст, когато сяда всеки път пред пианото с трепет.
"Помня безмерната радост, която усетих, когато получих първото си пиано - старо, немско и доста раздрънкано. Преди това ходех да свиря в едно читалище. Всеки имаше индивидуално ключе, с което отваря пианото и след упражненията го заключва. В огромната зала бе тъмно и студено. Спомням си, че свирех с ръкавици, но с ентусиазъм. Когато музиката е в един човек, няма нужда някой да те натиска или да те кара насила, било то родител или учител. Просто то напира отвътре или както има една българска приказка "шило в торба не стои". Рано или късно талантът се проявява."
Когато това се случва с Дарина, именно родителите са онези, които подкрепят проявите на таланта ѝ в конкретната посока. Първата, която насочва вниманието им в тази насока, е учителката по пеене, която забелязва това "гласче", разказва Дарина.
"Беше около четвърти или пети клас, вече пеех в училищния хор. Извика родителите ми и им каза:
"Да знаете, че това дете има злато в гърлото си"
След това идва и първият триумф - соло с песничка по музика на Моцарт в училищния хор.
"Тогава го усетих за първи път! Преди това никога не си бях давала сметка за тези неща. Те се случваха натурално или просто защото е трябвало. Но тогава цялата зала избухна. Стана на крака. Започнаха да ме търсят учители зад кулисите с въпроса: "Къде е малкият Моцарт?". Всъщност не разбирах точно какво се случва. На другата година отново ми дадоха соло, но то звучеше различно, защото гласът ми беше започнал да се променя и нямаше онзи звънливост на детския."
След първите стъпки следва прием в Музикалното училище "Любомир Пипков". Чак след третия опит Дарина Такова е приета и в Консерваторията.
Дарина Такова е в нашата специална селекция "She`s The ONE 2023: Ultraiviolet.
Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg"Първата година на следване при мен мина под знака на бременността и майчинството ми. Чак някъде в средата на втори курс започнах по-активно да пея, но тогава стана "Пуф!" - като магия. Пеенето ми започна да се забелязва. Както казах - трудно влязох в Консерваторията, защото тогава имаше голяма конкуренция. Беше върхово постижение да те приемат. От трети курс в Консерваторията вече бях назначена в Софийската опера като солист. Нещата тогава се спуснаха стремглаво. България все още се подаваше леко зад Желязната завеса. Не всеки, който пожелае, можеше да отиде на конкурс в Европа. Правеха се прослушвания, на които се явяваха предарително избрани от определени комисии кадидати, но аз имах късмета, че моето пеене се случваше именно по време на промените - 1989 година. Моят път бе отворен от големи световни конкурси, които спечелих. Оттам - директно към кариера. Тогава имаше логика, която в днешно време малко липсва. Когато си много добър - тръгваш и толкова!"
Стъпките на Дарина Такова към музикалната сцена в чужбина никога не са били планирани. Нямало е решението:
"Сега ще правя кариера"
"Дори нямах амбиции. Живеех си спокойно живота. Може би в много отношения съм бягала от това, което в крайна сметка ми се случи. Затова много вярвам в предопределеността на нещата, що се отнася до това да си носител на талант и неговото развитие. При мен специално всичко идваше естествено и без стрес. Не по решение, план или сложна концепция."
По това време дъщеря ѝ Мила е на около 3 годинки. Родителите на Дарина Такова продължават неотлъчно да я подкрепят, помагайки в грижите.
"Те я гледаха, аз можех да пътувам. В началото не тръгнах скорострелно с постоянни ангажименти, а отивах за ангажимент и се връщах в България при Мила. Бях 6 сезона активен солист в Софийската опера. Пеех навсякъде - във всякакви зали и форуми в България. Това ме кара да се гордея, защото мога да заявя:
Имах и национална кариера!
Това ми даде професионален подем и опит, който след това, когато започнах да пея навън, в чужбина, се виждаше, забелязваше и оценяваше много - този професионализъм, който ми даде българската формация. Но е важно да отбележа, че тогава, класическата музика, и културата изобщо, все още бяха на едно специално и високо ценено място сред обществените приоритети"
В чужбина веднага я забелязват. Тя е млада, харизматична и чувствена на сцената, с характерен, запомнящ се глас.
"Определяха го като "важен глас" - глас за кариера. Всичко някак си вървеше постепенно, но все напред и много успешно. Дотам, че когато ми се случваха успехите, аз се изненадвах. Не се бях борила, не е ставало нещо специфично като някой да сбърка звънеца и да каже "О, да не сте певица? Елате да заместите примата в Миланската скала!", и ти да отидеш и да ти тръгне кариерата. Това са басни, които може би се случват на някои хора, но реалността в повечето случаи е друга. При мен всичко се случваше стъпка по стъпка, но сигурно и директно в големи театри и с големи роли."
Красотата на Дарина Такова е пословична и не остава незабелязана.
"Безспорно външният вид ми помагаше страшно много, но само да си красива (както се случва често в днешно време - първо ги гледат, а после ги слушат), не помага. Тогава не беше така - трябваше и да можеш, и да се доказваш непрекъснато. Със сигурност това, че на фона на моженето ми, фактът, че бях и много хубаво момиче и млада жена впоследствие, помогна страшно много. Сцената обича хората, които стоят добре на нея и я усещат. Хората, които на сцената плуват в собствени води, обитавайки свое пространство и на която те се превръщат в персонажи, а не изявяват само себе си."
Следват десетки големи роли, наричат я Дива, боготворят я като Богиня, но героинята ѝ Виолета Валери от "Травиата" на Джузепе Верди е специална. Затова и Дарина Такова се вписва перфектно в ултравиолетовата серия на dir.bg - She`s The ONE 2023 - не само със свръхсили, но и с превъплъщение.
"И тази роля бе случайност. Спечелих много голям конкурс в Барселона - "Франсиско Виняс". Бях първата българка, която го спечели. Освен голямата награда при жените получих и специалната награда за най-добър колоратурен сопран (идва от итал. - Богато украсен и "гъвкав" глас, достигащ до екстремни височини и боравещ с виртуозна техника.). Пеех Арията на Звънчетата от операта "Лакме". Сега оценявам какъв голям успех съм имала, че трима импресарии (агенти) се бореха за мен. Много е трудно да си намериш импресарио. Ако не успееш, може да си страхотен, но си загубен. Може да си добър продукт, но ако няма кой да те продава (защото артистите сме продукти на един пазар) в силно конкурентна среда, какво ще се случи с теб? Много хора се борят за едни и същи ангажименти и трябва да бъдеш представен добре", спомня си Дарина Такова.
Дарина Такова е в нашата специална селекция "She`s The ONE 2023: Ultraiviolet.
Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bgТогава сама избира да работи с италианска агенция, която започва веднага да я лансира за прослушвания.
"Тогава обаче аз нямах пари. И те инвестираха в моето пътуване по прослушвания - самолети, влакове, изобщо всички разноски, свързани с кастингите в Генуа, Залцбург, Виена. Едно от първите прослушвания беше именно за "Травиата". Казах им: "Ама аз това не го пея?!". "Ще го научиш", бе отговорът."
За "Травиата" освен гласа са нужни и физически показатели. Особено за красивата куртизанка и бохем Виолета Валери...
"... Научих ролята набързо, на конкретния кастинг не се получи, но се отвори възможността да я пея в Софийската опера, където бях артист. Мина емоционално по време на дебюта, но след това започна надграждането на ролята, едно натрупване и представяне на "Травиата" във Варна, Русе, Стара Загора. И тя, Виолета, се превърна в ролята, която най-често изпълнявах в онзи период. В България публиката ме обожаваше като Виолета. Получаваше ми се, просто я чувствах. Сега, като страничен наблюдател назад във времето, мога да кажа, че съм проявила този естествен талант да се превърна в трагичната Виолета, която съм успяла да я почувствам. И сега, когато вече почти 17 години преподавам на млади хора, се опитвам да им дам ключа към тази роля, но не е лесно. Виолета играят почти всички, но мога да кажа, че малко са стигнали до екстракта на персонажа, който е сложен. Ето, аз минавайки през моята лична призма на успял артист в една толкова ценна и невероятна роля, им казвам: "Ще ви дам ключа. Мога да кажа аз какво съм направила, за да я почувствам:
Просто ѝ се отдадох докрай!
Ролята на Виолета е емблематична както за Дарина Такова, така и за операта, изпълнявана от големи имена в историята като Мария Калас, Рената Скотто, Тереза Стратас, Анна Нетребко и други.
"Може би в изпълнението на Виолета, но и на много други роли, е ключът към цялата ми кариера - била съм толкова истинска! Невинаги съм била перфектна, но съм имала харизмата на големия артист. Това е рецептата, която кара публиката да усети човека на сцената не като певец, а като артист, който пее, играе, танцува, преживява емоциите на персонажа си до екстремни измерения. Но ако не мине през твоето сърце, как ще стигне до сърцето на публиката?"
Големите ѝ роли са минавали отчайващо и разтърсващо през сърцето на Дарина Такова. Почувствала ги е така не защото си го е поставила за цел, а защото го е живеела толкова екстремно на сцената. Въплъщенията ѝ като Виолета и Лучия ди Ламермур на Гаетано Доницети са карали публиката - и мъже, и жени, да обезумее от страдание, докарвала я е до искрен плач...
"Оставила съм моята малка следа в операта. Правила съм и други грандиозни роли, но за България до ден днешен оставам Виолета Валери... Имах огромното щастие да я пея и на големите сцени по света. Имах три поредни години в кариерата си, когато непрекъснато пеех само Виолета навсякъде. Беше огромно вълнение, когато я изпях в Кралската опера в Лондон. Както казах вече - успехите ми се случваха толкова естествено, че самата аз не осъзнавах моментната ситуация. Няма да забравя онзи миг, в който стоях на открита сцена, зад воала, с който сценично пресъздавам ретроспекция. Вървеше интерлюдията на "Травиата", а аз вече съм пред публиката - разплаках се. Казах си:
"Господи, къде стигнах? До сцената на един от феноменалните световни театри с тази моя Виолета..."
Разговорът с Дарина Такова напластява въздуха, а дишането ѝ пропуква тишината в стаята. Емоциите са се скупчили в очите ѝ и се отдалечават в дълбините на зениците ѝ, сякаш приканящи в тунела им, за да надзърнеш в миналото ѝ - бляскаво и пищно, като парижки бал.
Как едно оперно Божество слиза от пиедестала си?
Как оцелява една Кралица, останала с корона, но без трон?
"Когато се разбра, че съм в края на един низ от нелепи ситуации - погрешна диагноза и лекарска грешка при операция, просто се усмихнах на себе си и си казах: "Така е трябвало да стане. Какво? Да скоча отнякъде? Да си прережа вените? Няма смисъл. Животът е такъв". Точно това ме накара да вляза в живота по друг начин. Ето, затова се изисква суперсила. В началото, след като загубих гласа си, таях срам, страх, гняв - минах през целия спектър на големи страдания и големи въпроси: "Защо точно на мен?".
Но това е Край и той се е случил!
Считам, че втората, по-голяма моя супер сила е, че аз избрах наистина да се откажа, вместо да правя непосилни, нечовешки опити, за да конструирам ново пеене, нова ситуация, но не на нивото, на което съм била - тоест други театри, други роли, второстепенна изява, в която да мъча себе си и публиката. И това подхрани в мен тази непримиримост и запази моята екстремно висока морална отговорност към оперното изкуство. Защото съм чувала много хора как пеят и си казвам: "Е, и аз можех да продължа да пея", особено когато след 6 години тъканта на засегнатата гласна струна донякъде се възстанови. Но инструментът вече не беше същият и аз бях изгубила вече кариерата си."
Когато влезеш в кариерата си, казва Дарина Такова, ти си в една машина, която се върти на бързи обороти. Колело, вечно като перпетуум-мобиле.
"Колеги не смеят да създават семейства, да раждат деца, защото не знаят какво ще се случи, ако за малко излязат от играта. Впускат се във въртележката с тази и онази роля, откриването на този и онзи фестивал, следващата премиера... В един момент животът е останал зад теб. Затова направих съзнателен и категоричен избор. Каниха ме много след това. Но за да преживея този нелеп инцидент, аз трябваше да изляза тотално от операта. Дори да я забравя. И сега, 17 години по-късно, гледам като страничен наблюдател. Доскоро казвах, че не ми липсва толкова пеенето, колкото животът на оперната певица с блясъка и безгрижието му. Ходех като богиня с неограничени финансови възможности, правих си колекции от чанти, бижута и т.н. След това осъзнах, че това са страшни глупости, които се разпродадоха, раздадоха, подариха. Започнах да живея един по-човешки живот и много неща да ми се виждат вече смешни. Ние, оперните артисти, винаги пресъздаваме едни помпозни персонажи, родени преди векове. Да се оставим да живеем в техния свят е смешно! Времената са толкова различни, изкуството е толкова деформирано в много аспекти, защото отговаря на цялостната промяна на ценностите и живота на човечеството, които нямат нищо общо дори с това, което беше преди 20 години", казва Дарина Такова.
Дарина Такова е в нашата специална селекция "She`s The ONE 2023: Ultraiviolet.
Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bgНо какво тогава, е усещането, когато вижда дъщеря си Мила Михова, тръгнала по същия път - оперното пеене?
"Бях задължена да я подкрепя. Тя от малка ходеше на уроци по музика, повтаряше мелодии, пееше добре. Мина като всеки млад човек през поп и джаз. Дойде естествено да опита и операта. В началото нямаше интерес, вече беше в Консерваторията. Третираха я не много добре, за да не се показва "специално отношение" към нея като към моя дъщеря. Затова получи точно обратното - специално негативно отношение, но го понесе стоически. Не беше много щастлива, когато състудентка ѝ каза в очите, че я мрази и ненавижда, защото е дъщеря на Дарина Такова, а тя не го заслужава. Опитах се да неглижирам, смятах, че това са детски истории. Мила бе потресена, а след 13 години аз бях още по-потресена, когато същото момиче се материализира за някаква консултация в моя кабинет и ми го повтори - тоест тя наистина го е мислила, един човек, който е бил носител на някакви мечти за пеене и реализация, е мечтаел винаги да има майка като мен и казва в очите на моето дете най-тежките думи. Вече знам, че Мила има уникален характер. Малко са хората, които имат смелостта да изберат да тръгнат по пътя на успелия си родител, да се преборят с всички демони и със своя физиономия да направят свои постижения и да прокарат свой път. Мила е отхвърляна в България заради мен, чувала е какво ли не. В Италия деца като нея са наричани "деца на изкуството", защото родителите им са именити творци и на тези деца се подава ръка.. Мила е аутсайдер в България заради моя революционен характер, който не търпи посредственост и винаги е наричал нещата с истинските им имена. Безкомпромисна съм и ми стиска да говоря в очите на хората. Жив свидетел съм на много неща, които в годините са били маскирани.
Моралът в изкуството за мен е над всичко.
Мила няма българските театри, няма внимание у нас, което и нея направи още по-силна, за да намери своя път и да се развие като музикант и певица. Тя прави свои концерти в България абсолютно независимо от институции, прави важни роли извън страната и върви в изкуството със своя облик и своето темпо без да се сравнява и без да се състезава- нито с мен, нито с когото и да било."
А плод на Дарина Такова и Мила Михова е тяхната обща супер сила - избрали са да нямат комуникация и изява в България, ако обратното налага да направят компромис със себе си и оперното изкуство!
"По-добре без, отколкото да се съобразявам с рамките и ограниченията на тази държава. Тук усещането е някак като на едни дисиденти. Съвсем скоро, преди около два месеца, аз получих едно гигантско признание от президента на Италия - Орден на Звездата на Италианската република за особен принос към опазването и популяризирането на италианските култура и език. Това е най-голямото признание. А от българска страна никога не съм получавала никакво признание."
Никога ли? Добре дошла в She`s The ONE 2023: Ultraviolet, от сърце!
*** She`s the ONE 2023 се реализира с подкрепата на Baileys, Danhson, Гелоривойс, Subaru, DEVIN, Виши, L'Oreal Paris, Dove Self-Esteem project и Verano Azur!
#URBN Team:
PM: Жаклина Братанова
Интервю и концепция: Кристина Димитрова
Dir.bg Video Production Crew: Ангел Юруков//Тедд Георгиев//Рени Веселинова
Снимки: Радина Ганчева
Грим: Росина Георгиева
Коса: Натали Иванова
Стилист: Александрина Дерменджийска
Гардероб:
Zip studio jewellery - Сет кимоно и панталон от жакардов плат DiR Dilyana Rusanova //
Блуза магазин Marina Rinaldi, бул. "Витоша" 72
Aксесоари: H&M @hm
Обувки - Личен архив
Локация: Ресторант "Рембранд"
***
През 2019 година информационният портал Dir.bg стартира традицията да дава сцена на популярни и непопулярни личности от различни сфери, които са пример за успех, справяне с живота и активна дейност в обществото. Събитията She`s The One през март 2019 и He`s The MAN през ноември същата година дадоха началото на културна традиция с кауза, която привлича най-успешните хора в България, които разказват личните си истории и научените житейски уроци. През 2022 година открихме и лимитираната серия инзтервюта с Жените в Бизнеса - She`s The ONE in Business Limited Edition, която ще финишира през м. май 2023 г. със специална изложба!
Каузата е простичка - да акцентираме върху добрите примери в българското общество!
В разноцветна селекция на интересни, стойностни, вдъхновяващи и успешни жени, които носят своите послания и орисии, през 2019 и 2020 година се включиха големите български актриси Стоянка Мутафова и Татяна Лолова, сценаристът Ваня Николова, актрисата Биляна Петринска, психиатърът д-р Цветеслава Гълъбова, собственикът на Ivet Fashion Ивет Григорова, керамикът и парижки възпитаник Екатерина Лашова, човекът кауза Аделина Банакиева, основателят на фондация "Диви животни" Любомила Кривошиева, дрифт пилотът Ива Русинова, журналистката Десислава Стоянова, д-р Кристина Чачева, покорилата Еверест Петя Колчева, писателката Здравка Евтимова, създателят на списание EVA Биляна Савова и жената кауза Надежда Дерменджиева.
През 2021 година She`s The ONE бе достъпнo събитие за всеки в Интернет! В приятна атмосфера бяха проведени незабравимите и интимни разговори с жените, които разкриха душите си и заговориха открито за собствените си провали, за дълго пазените си тайни, за мислите си, страховете си и най-пълното си щастие. Това бяха абсолютната Тя Стефания Колева, Бялата лястовица Мария Силвестър, Спасяващата животи, преди да са се родили, д-р Марина Михова, Жената Шива Жасмин Маджид, Голямата Таня Богомилова и Мастър шеф Мария Жекова.
През 2022 година подготвихме не по-малко невероятни истории! За четвърта поредна година 8 дами се сдобиха с дизайнерските плакети, попаднали в ръцете им заради техните особени заслуги към обществото, в което живеем. Това бяха актрисата Maрия Каварджикова, писателката Мария Лалева, издателката Жаклин Вагенщайн, психотерапевтът Мадлен Алгафари, шампионката по карате Ивет Горанова, основателят на първата стрийминг платформа за визуално и сценично изкуство у нас 7Arts.bg Адрияна Петкова, емблемата на борбата срещу домашното насилие Цветелина Цекова и гуруто на майките Ася Демирева.
She`s the ONE 2023 се реализира с подкрепата на Baileys, Danhson, Гелоривойс, Subaru, DEVIN, Виши, L'Oreal Paris и Dove Self-Esteem project!
Колаж: Петя Александрова/Графика: Александрина Дерменджийска
Следете специалните UltraViolet фотосесии и интервюта, както и кратките видеа с нашите 6 Супер Дами всеки понеделник и всяка сряда през март, за да разберете не само рецептите им за качествено оцеляване, но и тайните от ежедневието им!
Интервютата може да намерите на страницата на Dir.bg и #URBN! Последвайте ни и в социалните мрежи!
ж
НАЙ
За какво да внимаваме, когато поръчваме продукти от чуждестранни сайтове?
За какво да внимаваме, когато поръчваме продукти от чуждестранни сайтове?